سایت من صفحه چندم گوگل است این یک سوال مهم همه وب مستر هاست و همچنین مهمترین سوال کارفرمایان از طراحان سایت است. وقتی شما کلمهای را در گوگل سرچ میکنید سایت گوگل سعی میکند تا بهترین نتیجه و بهترین سایتها را به شما نشان دهد تا بدین وسیله رضایت کاربرهای خودش هم جلب کند. وقتی کلمهای توسط شما در موتور جست و جو سرچ می شود.

گوگل که بزرگترین موتور جست و جوی حال حاضر دنیاست نتایج خودش را در چند بخش نمایش میدهد. بخش سایتهای حاوی آن کلمه، بخش عکس، بخش ویدئو ، اخبار، کتاب و… تا کاربر به نتایج مطلوبتری برسد.
نتایجی که گوگل به یک کاربر نشان میدهد ممکن است تا مقدار زیادی با کاربر دیگری متفاوت باشد چون گوگل سعی می کند هوشمندانه ترین نتایج را به کاربرهای مختلف نمایش بده.
دلایل تغییرات نتایج گوگل در سرچ با یک کلمه خاص
- موقعیت مکانی فرد: کشور و شهری که شما در آن یک کلمه را سرچ میکنید در نتایج شما تاثیرگزار هست چون گوگل سعی دارد به شما نتایج بهتری را نمایش دهد. مثلا زمانی که شما سرچ میکنید “رستوران خوب” و در شهر کرج هستید اگر رستورانهای کرج به شما معرفی شوند نتیجه مطلوبتری است.
- تاریخچه بازدیدهای شما از سایتهای مختلف: اگر شما سایت خاصی را برای دفعات زیاد مشاهده کرده باشید ممکن است وقتی کلمهای را سرچ میکنید که در همان سایت نیز وجود دارد همان سایت چون مورد علاقه شما بوده برایتان در نتایج لیست می شود.
در این مواقع البته گوگل با قید کردن عنوانی همچون “اخیراً تماشا کردید” شما را از این موضوع مطلع میکند. - تاریخچه جست و جوهای یک ایمیل: ممکن است رفتار یک کاربر با ایمیل خود زمانی که در حال سرچ است بر روی نتایج تاثیر داشته باشد.
- مشخصات دستگاه سرچ کننده: نوع دستگاه سرچ کننده شما موبایل یا کامپیوتر بودن، مرورگر شما، سیستم عامل تان در نتایج گوگل موثر است.
بدست آوردن موقعیت دقیق کلمه در گوگل
برای اینکه بتوانید نتایج دقیقتری در گوگل بدست بیاورید به شما پیشنهاد میکنیم که از حالت خصوصی مرورگر خود استفاده نمایید. این حالت که در اکثر مرورگرها وجود دارد به شما کمک میکند که نتیجهای بدون توجه تاریخچه سرچ شما بدست بیاورید.
همچنین اگر از نرم افزارهای تغییر آی پی استفاده میکنید حتما آن را خاموش نمایید تا نتیجه که بدست میآید صحیح باشد.
قسمت Performance در سرچ کنسول گوگل
از کجا بفهمم سایت من با چه کلماتی رتبه چندم گوگل است؟
یکی از بخشهای ابزار قدرتمند گوگل وب مستر تولز که هر وب مستر حرفهای باید کار با آن را بیاموزد و از آن بهره مند شود Performance است. این بخش گزارش کاملی از ورودیهای سایت از طریق گوگل به سایت شما را در اختیارتان قرار می دهند.
تحلیلی از تعداد ورودیها از طریق موبایل و یا کامپیوتر، تحلیل صفحات و کلماتی که بیشترین ورودی را دارد. در بخش query کلمات و عباراتی نمایش داده می شود که در نتایج جستجوهای کاربران سایت ما به عنوان یک نتیجه آمده است قسمت click نشان میدهد چه تعداد روی لینک سایت ما کلیک شده است.
اما قسمت position این قسمت که با عدد نمایش داده میشود بیانگر این است که ما در آن عبارت لینک چندم هستیم در هر صفحه گوگل ده لینک به نمایش در می آید بنابراین و برای مثال عدد ۲۵ در این قسمت نشان دهنده این است که لینک ما در صفحه سوم نتایج آمده است. البته این یک مقدار میانگین بوده و دقیقا به موقعیت فعلی اشاره ندارد.
ابزار رصد کلمات کلیدی
ابزارهای رصد کلماتی کلیدی برای تمامی مدیران وب سایتها بسیار کاربردی و کمک کننده میباشد. در زمانی که در پروژههای مختلف بر روی تعداد زیادی از کلمات به جهت کسب رتبه خوب درحال فعالیت هستیم. رصد رتبه تک تک کلمات و میزان پیشرفت و افت آنها بصورت دستی کاری دشوار و زمان گیر است.
در این مواقع میتوانیم از ابزارهای رصد کلمات کلیدی کمک بگیریم که بصورت اتوماتیک و دقیق کلمات کلیدی ما را در موتور جستجوگر گوگل رصد میکنند.
ابزارهای خارجی و ایرانی زیادی برای این کار وجود دارند که شاید ابزار خارجی به دلیل سخت بودن خرید آنها و یا دقیق نبودن آنها با زبان فارسی، قابل استفاده نباشند.
روهان وب ابزارهای فارسی بسیاری را در این زمینه بررسی کرده است و پیشنهاد این مجموعه به شما استفاده از وب سایت میزفاتولز به جهت رصد کلمات کلیدی است.
معمولا اکثر ابزارهای بررسی رتبه کلمه کلیدی امکانات جانبی دیگری نیز دارند که برای هر کلمه نشان داده میشود که برخی از آنها عبارت است از:
- بررسی رتبه کلمه از نظر موقعیت مکانی و دستگاه دلخواه
- نمایش میزان سرچ کلمه در گوگل
- دسته بندی کلمات مختلف